Home » Dieta diabetyka » Hipoglikemia – jak się objawia i jak jej zapobiegać?
Dieta diabetyka

Hipoglikemia – jak się objawia i jak jej zapobiegać?

hipoglikemia
hipoglikemia

Prof. dr hab. n. med. Krzysztof Strojek

Specjalista chorób wewnętrznych, diabetologii i hipertensiologii, konsultant krajowy w dziedzinie diabetologii

W listopadzie obchodzimy Światowy Dzień Cukrzycy, dlatego jest to doskonała okazja do uświadomienia społeczeństwa, czym jest ta choroba i jakie są jej oblicza. Jednym z jej najgroźniejszych skutków jest hipoglikemia. Objaw ten jest bardzo niebezpieczny – może prowadzić do utraty przytomności, a nawet śmierci. Na szczęście istnieje wiele sposobów na to, by zatrzymać hipoglikemię, w tym gotowe rozwiązania dostępne w aptece. Jak zatem pomóc sobie lub osobie z hipoglikemią poza domem, by nie doszło do poważnych konsekwencji?

Czym jest hipoglikemia, jak się objawia?

Hipoglikemia to spadek poziomu cukru poniżej wartości, jakie uznajemy za prawidłowe. Przyjmujemy, że cukier u chorych na cukrzycę nie powinien spadać poniżej 70 miligramoprocent (mg%). Jeśli jest niższy, pojawiają się takie objawy jak drżenie rąk, potliwość, uczucie głodu, kołatanie serca, niepokój. Jeżeli chory nie zareaguje, czując te symptomy, może dojść do zaburzeń świadomości z utratą przytomności włącznie. Częste stany hipoglikemiczne doprowadzają do uszkodzenia układu ostrzegającego organizm przed spadkiem poziomu cukru. Nazywa się to brakiem postrzegania hipoglikemii. W konsekwencji pacjent nie czuje tych wcześniejszych objawów, a traci od razu przytomność. Poza tym częste hipoglikemie mogą prowadzić do zawału serca, zaburzeń rytmu serca albo do uszkodzenia mózgu.

Jeśli pacjent prawidłowo mierzy poziom cukru we krwi i odpowiednio dawkuje insulinę oraz koryguje dietę, czyli spożywa posiłek przed np. planowanym wysiłkiem fizycznym, to takie niebezpieczeństwo jest minimalne. Oczywiście, trzeba powiedzieć, że zawsze, gdy chory przyjmuje insulinę, może mieć ryzyko hipoglikemii, ponieważ jest to lek obniżający poziom cukru we krwi, nawet w nadmiarze. Natomiast pacjent powinien szybciej reagować na objawy. Także uczulam osoby towarzyszące – bliskie, ale też obce, które widzą, że dana osoba gorzej się czuje. Wtedy warto natychmiast podać takiemu pacjentowi coś słodkiego lub mieć pod ręką inne gotowe rozwiązania.

Jak wygląda leczenie łagodnej hipoglikemii za pomocą środków dostępnych w aptece? Co możemy zrobić, gdy widzimy osobę, która może mieć objawy hipoglikemii?

Jeśli chory na cukrzycę czuje hipoglikemię, powinien jak najszybciej zmierzyć poziom cukru we krwi, by ją potwierdzić. Gdy nie ma możliwości pomiaru, powinien od razu spożyć coś słodkiego. Może to być słodki sok, napój gazowany, rozpuszczony cukier w wodzie. W aptece są dostępne także bardzo skuteczne saszetki z syropem glukozowym, glukozą płynną. Pacjent powinien mieć przy sobie tego typu rozwiązania.

Suplementy, witaminy dla diabetyków – co wybrać? Które witaminy są rekomendowane dla diabetyków?

Chory powinien prawidłowo się odżywiać, by nie było potrzeby suplementacji witamin. Istnieje jednak wiele sytuacji, gdy należy to robić. Przykładowo: pacjentka chora na cukrzycę, gdy jest w ciąży, powinna suplementować kwas foliowy zgodnie z ogólnymi zaleceniami. Jeśli pacjent nie odżywia się w sposób dostateczny, powinien przyjmować preparaty wielowitaminowe. Przykładowo: kwas alfaliponowy pomaga w leczeniu neuropatii cukrzycowej. Dzięki niemu można zmniejszyć objawy tego powikłania cukrzycy. Tak naprawdę każdy niedobór powinien być zdiagnozowany poprzez badania laboratoryjne. Wtedy to specjalista może zalecić suplementowanie danej substancji choremu na cukrzycę.

Next article