Na cukrzycę cierpi około 2,5 miliona Polaków. Aż 30 proc. z nich nie wie o swojej chorobie. Cukrzyca postępuje bardzo wolno, a osoba chora może 
przez wiele lat nie odczuwać żadnych objawów, mimo że schorzenie rozwija się wewnątrz organizmu. Ryzyko zachorowania zwiększa się z upływem lat, ale coraz częściej na cukrzycę chorują ludzie młodzi. Cukrzyca to schorzenie, na którego rozwój ma wpływ wiele czynników, w tym również styl życia. Wśród przyczyn zwiększających ryzyko zachorowania często wymienia się brak codziennej aktywności fizycznej, a także nieodpowiednie zwyczaje żywieniowe – niezdrową dietę oraz nieregularne spożywanie posiłków.

Korzystne zmiany

Dla osób cierpiących na cukrzycę modyfikacja stylu życia to ważny i konieczny warunek zachowania zdrowia. Właściwie zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna, utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz rzucenie palenia papierosów pozytywnie wpływa na polepszenie stanu zdrowia chorego na cukrzycę.

Dieta podstawą leczenia cukrzycy

Najważniejszym elementem profilaktyki cukrzycy i jej powikłań jest odpowiednia dieta. Lekarze i dietetycy zgodnie twierdzą, że najzdrowsza dieta to taka, która jest najbardziej zróżnicowana. Skład odżywczy poszczególnych potraw zmienia się w zależności od metody ich przygotowania, dlatego warto zmodyfikować sposoby przyrządzania codziennych posiłków. Zmiana istniejących przyzwyczajeń żywieniowych umożliwia kontrolę stężenia glukozy we krwi (oraz jej zachowanie na poziomie zbliżonym do wartości prawidłowych), a także pozwala na utrzymanie właściwej masy ciała i zapobiega powstawaniu powikłań cukrzycy (m.in. poprzez unormowanie stężenia lipidów). Pomocne w tym może być wykorzystanie w kuchni parowarów oraz nowoczesnych urządzeń wielofunkcyjnych. Innowacyjne rozwiązania zastosowane w dostępnych na rynku urządzeniach umożliwiają zachowanie w potrawach większej ilości koniecznych składników – witamin, antyoksydantów, dobrych tłuszczy i kwasów. Dzięki nim można również ograniczyć spożycie szkodliwego i kalorycznego tłuszczu czy soli lub przygotować smaczne dania na zaledwie jednej łyżce oleju.

Smak i zdrowie

Warto podkreślić, iż zdrowe odżywianie nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionych potraw. Należy zwrócić uwagę na to, jak je przygotowu
jemy i doprawiamy. Odpowiednio przygotowane posiłki mogą być nie tylko apetyczne, ale również pomogą kontrolować i utrzymać odpowiedni poziom cukru w organiźmie.

  • Prawidłowe przygotowanieposiłków i obniżenie ilości zawartych w nich szkodliwych składników (zwłaszcza soli 
i niezdrowych tłuszczów) 
pozwala na zachowanie cennych właściwości odżywczych 
oraz walorów smakowych wszystkich potraw.
  • Według ekspertów istnieje współzależność 
pomiędzy spożywanymi 
produktami i zawartymi 
w nich składnikami odżywczymi 
a zdrowiem człowieka. Odpowiedni sposób przyrządzania 
potraw, szczególnie gotowanie 
na parze lub przy wykorzystaniu niewielkiej ilości tłuszczu, poma-
ga zredukować zagrożenie zachorowania nie tylko na cukrzycę, ale także na choroby układu 
krążenia i niektóre nowotwory.
  • Aby zdrowo funkcjonować, organizm potrzebuje składników 
z różnych grup pokarmowych, m.in. tłuszczów nasyconych 
(źródło energii) i nienasyconych (budowa i odnowa komórek), 
a także rozpuszczalnych 
w tłuszczach witamin (takich 
jak A, D, E, K).